Hvordan bruke dybdeintervjuer om prosjektet ditt i Radio?
Sep 14, 2021
Det kan være vanskelig å få pressedekning på prosjektene dine som kunstner og kreativ gründer. Jo lenger inn mot hovedstaden og de landsdekkende mediene man kommer, jo vanskeligere er det å komme til. Jo lenger ut på landet du er, jo enklere er det å få pressedekning på prosjektene dine.
Et tips er å bruke dybdeintervjuene fra Radio i lang tid etterpå.
Jeg var nettopp på Radio Orakel med et dybdeintervju om den musikalske veien jeg har gått for å kunne synge som jeg gjør på høstens konserter i Emanuel Vigeland museum.
Det var et timelangt intervju inklusive musikken, og de spilte 4 musikkstykker i løpet av den timen.
Fordi jeg eier musikken, kunne jeg be om å få opptaket tilsendt etterpå, for bruk i sosiale medier og på nettsiden.
Gå systematisk til verks når du skal jobbe mot pressen og media
- Tenk ut hvem du vil nå. Hvilke medier leser publikummet ditt?
- Hvordan kan du vinkle historier rundt prosjektet ditt som gjør det interessant? At du skal ha konserter er ingen nyhet. Det må være en historie rundt konserten.
- Skriv en liste med alle de vinklingene du kan tenke deg som kan brukes som en «story» for det enkelte mediet.
- Plukk ut de beste.
- Skriv ut hver enkelt vinkling/historie på et synopsis-nivå – altså en kortversjon av historien
- Plukk opp telefonen og selg deg med integritet, god kontakt og nærvær – direkte til redaktøren/journalisten.
I begynnelsen av et nytt prosjekt du bygger opp kan det være tungt å komme i gang. Husk at det kan ta tid. Du «smører» kontaktene dine hver gang du er i kontakt med dem.
Nå er det din tur!
Følg punktene over, og legg inn en daglig disiplin på kontakt med media og presse.
Vi snakker om overtonesang, musikk fra Himamalya-regionen, sang som meditativ praksis, nord-indisk raga, og folkemusikk fra mange tradisjoner i verden.