Slik lever du av forfatterskapet ditt. DEL 2

Nov 08, 2021

Boken «Lev av talentene dine som kunstner og kreativ gründer» kom på markedet for 1 år siden.  Jeg valgte å gi den ut på eget forlag, dels for å lære hele prosessen fra manuskript til ferdig bok i hånden på leseren, og dels fordi jeg liker å ha kontroll på produksjonene mine. Dette kommer fra 30 års erfaring i musikkbransjen.

Denne artikkelen går over 2 blogginnlegg.  Les DEL 1 her

Distribusjon og salg
Jeg hadde boken min hos Forlagssentralen i ett år. De er serviceinnstilte og hyggelige mennesker, men har et veldig gammeldags og klønete datasystem som gjør det unødvendig komplisert å holde oversikten over salg, rabatter, kostnad til distributøren osv. Noen av disse parameterne får du ikke før du har fakturaen i innboksen.Med fakturerings-horisonter på 3 måneder, blir dette fort uoversiktlig. Det gjør det vanskelig for deg som bedriftsleder å holde en detaljert oversikt over inntekter og kostnader.
Full oversikt over omsetning og kostnader til enhver tid er nøkkelen for å kunne lykkes som forfatter og kreativ gründer. Det er fullt mulig med dagens teknologi å lage et datasystem der man går inn og får denne oversikten med noen få klikk. De sier de arbeider med å få til dette, men det tar lang tid. Jeg er ute av Forlagssentralen og etablerer nå en egen nettbutikk for salg av bøkene, samt satser langt mer på direkte salg i forbindelse med foredrag og mini-kurs.
Hvis du bruker lager- og distribusjonskanaler som Forlagssentralen og selger via norske bokhandlere, sitter du igjen med ca. 50% til forlaget ditt. (Dette avhenger litt av volum og salg.) Deretter skal du dekke produksjonskostnadene. Hvis du selger mange tusen bøker i året, må du enten ha hjelp til å drive din egen nettbutikk, eller sette jobben ut til disse distribusjonskanalene; eventuelt bruke begge. 

Nettbutikken etableres hos 24nettbutikk.
De har en god integrasjonsløsning med Posten/Bring som inngår i avtalen. De har et enkelt oppsett som gjør at du raskt kommer i gang. Du kan bruke ferdige designmaler, eller de kan sette opp designet til deg for 4000 kroner. De har også oversiktlige kostnader med et fast månedsabonnement for nettbutikken, og langt lavere fraktkostnader gjennom Posten/Bring enn om du skulle sendt per post selv. Månedsabonnementet varierer avhengig av hvilken løsning du velger. Jeg har valgt et abonnement til 750 kroner per måned. Jeg skal selge 2 bøker per måned for å dekke inn den kostnaden, og 3 bøker i en måned en gang imellom. 
I nettbutikken integreres salget direkte med regnskapsprogrammet ditt, og systemet genererer en egen pakkelapp til kunden. Du kan kjøpe en etikettprinter og klistre den på bokpakken direkte. Denne koster 1000 - 2500 kroner. Printerlappene får du fra Posten/Bring. Hvis du selger mer enn 5 bokpakker per dag, henter de på døren din. 

Dette lyder som mye arbeid, men når du har systemet på plass går det veldig raskt. 5 boksalg per dag i gjennomsnitt, tar ca. en halvtime å prosessere.
Hvis du selger 5 bøker per dag = 150 bøker per måned for 350 kroner + frakt, selger du for 52 500 per måned. Hvis jeg trekker fra produksjonskostnadene for boken i første opplag på 3000 bøker på 25 kroner per bok, sitter jeg igjen med 51 750 kroner per måned. 

Hvis et forlag selger 30 stk. av boken din i løpet av en måned, og du har en normal royalty på 13%, tjener du 1 365 kroner!
Selger du 60 bøker per måned betyr det 1 times arbeid med ordrebehandling og forsendelse per dag. Da tjener du rundt 100 000 kroner på en måned. 
Pakking og forsendelse av bøker i dette omfanget er en enkel jobb en student eller moden tenåring kan gjøre for deg, og tjene litt ekstra på det. 

Hvis du drar på lengre reiser, må du ha hjelp fra en annen som gjør dette mens du er på reise. På kortere reiser kan du legge inn et hyggelig autosvar til kunden din om at du er bortreist, og vil sende boken om 3 dager. Siden du er forfatteren, er du tilgitt!
Det du ikke kan gjøre, er å la være å følge opp bestillinger og salg. Da ødelegger du både for forfatternavnet ditt og for nettbutikkens kredibilitet.

En annen særdeles viktig ting er at du ved salg fra egen butikk får kundens epost adresse.
De må huke av med et JA på at de ønsker å motta spennende informasjon og invitasjoner fra forfatteren direkte. Så kan du invitere dem til en digital boklesing på innsiden av et intranett der de får helt spesielle gaver og overraskelser fra deg. Du kan bruke Kajabi til dette. Du kan invitere dem til din egen forfatterfest en gang i året der alle som har kjøpt boken din får være med på en festkveld med interessante innslag. Send ut en invitasjon og be dem introdusere boken din til 3 venner, og send dem et personlig takkekort når de har gjort det. Send en e-post til alle som har kjøpt din forrige bok med info om at den nye boken kommer på markedet om x antall måneder, og inviter dem til forhåndskjøp av et av de første 1000 signerte eksemplarene - rett i postkassen. Dette er bare idéer. Mulighetene til å knytte dine lesere til deg slik at du har dem som lojale lesere resten av ditt forfatterskap, er uendelige. 

Så kommer salg av lydbok og e-bok gjennom andre kanaler. 
Jeg skulle ønske alt dette var samlet på ett sted, men slik er det dessverre ikke. Det har visstnok med betalingsløsningene å gjøre. 

Hvis du lar distribusjonsleddet være og har boken din ute på nettet via Bokbasen, så skal du som forlag fakturere hvert enkelt salg via norske bokhandlere på nettet selv, både for papirbok og e-bok.Dette gjelder også for salg av lydbøker. Det er galskap.
De har visstnok integrasjonsløsninger med filoverføringer som de store forlagene bruker, men de skal fremdeles tilpasses ditt forlag av IT-folk (som koster 1200-2000 kroner timen.)  Jeg har ikke prøvd dette selv, og kan derfor ikke fortelle deg hvor godt det virker. 
Dette er en helt unødvendig tids- og kostnadskrevende prosess, fordi IT-systemene for en strømlinjeformet salgsprosess fra forlag til sluttbruker ikke er på plass i Norge.

Det internasjonale markedet
Til sammenlikning kan man i det engelskspråklige markedet bruke tjenester som Draft2Digital. Der laster du opp bokomslaget og manuset ditt og får det ferdig formatert, helt gratis. Du velger så hvilke store internasjonale bokhandlere du skal selge boken din gjennom, og trykker på knappen «publish». Resten tar de seg av, og sender inntekt minus kostnader til bokhandlere og dem selv til deg hver måned. De tar langt lavere andel av salget enn systemene her i Norge gjør. De har også koblet seg på en «Print-on-demand» tjeneste, der èn bok trykkes og sendes til kunden etter den er bestilt hos bokhandelen på nettet. Slik fritas forfatteren for risikoen ved trykkekostnader. Her i Norge må du trykke et opplag først og håpe at det selger ut.

Denne typen enkle strukturer er ikke på plass i Norge enda, dessverre. Jeg har fått vite at det har med bransjepolitiske spørsmål å gjøre. 
Toll på import gjør at det ikke umiddelbart er det beste valget å legge bøkene sine på Amazon. Det er heller ikke der norske lesere går for å finne bøker på norsk.

Du betaler forlagets faste kostnader
Hvis du som forfatter er utgitt på et etablert forlag, så husk at det er du som betaler for tregheten i disse gammeldagse og tidkrevende systemene gjennom lave royalty-satser.
Forlagsbransjen likner musikkbransjen på følgende måte: forfatteren er den siste som får betalt. Alle forstår jo at en markedsfører, administrator, IT-konsulent, eller redaktør som har fast stilling med fast lønn og sosiale ordninger hos forlaget, alltid må få lønnen sin betalt. Det er lovpålagt. Disse skal betales under selskapets faste kostnader, uavhengig av hvordan det går med salget. Det er opplagt at Royalty-satsen til forfatteren må være lav for å få et slikt system til å gå rundt. Systemet fòres av et større antall forfattere og nye boktitler, hvorav noen av dem selger godt. Man kan ikke på forhånd vite hvem, med unntak av de helt sikre pengemaskinene, men summen av utgivelser gjør at økosystemet går rundt, på den enkelte forfatters bekostning.
En bedre IT-struktur i den norske bokbransjen ville redusert arbeidsmengden både hos forlagene og i distribusjonsleddet. Den kunne dermed gitt en høyere royalty til forfatteren per solgte bok, hvis det var det man ønsket å få til.

Nå lyder det som om jeg er veldig skeptisk til alle forlag, og tror de er ute etter å ta deg. Slik er det selvfølgelig ikke. Forlagene vil forfatteren vel og gjør det de kan for å løfte ut bøkene de utgir, men de driver en forretningsvirksomhet som skal gå rundt, i tillegg til å skape overskudd for eierne. Derfor er bokbransjen slik den er idag. 
 

Produksjon av lydbok
Jeg leste inn lydboken min selv hos Fersk Lyd AS v/ Giert Clausen i Oslo, i Oktober 2021. Det anbefales!
Prisen var 800 kroner per time + mva, og lå litt lavere enn de andre selskapene jeg undersøkte hos. I tillegg er Giert meget profesjonell og har lang erfaring med produksjon av lydbøker. Han jobber derfor tidseffektivt, og kan hjelpe deg med å finne profesjonelle innlesere hvis du ikke vil lese inn selv. 

Hvis du har etablert en distribusjonsavtale for bøkene dine, vil salg av lydboken kunne skje via de etablerte lydbok-systemene.  Noen av distribusjonskanalene for lydbok tilhører de store forlagene, og de ønsker ikke å slippe inn andre enn sine egne utgitte titler; mens andre slipper til mange titler.

Jeg har valgt å bruke musikkbransjens metoder, og ga ut lydboken gjennom Distrokid.

Den ligger derfor på Itunes og Amazon, og ikke i de tradisjonelle norske kanalene. Lydboken koster bare 127 kroner (14,99 USDollars) fordi det er topp-prisen for et musikkalbum på Itunes. Det betyr at kunden får avansen i stedet for at jeg gir den til de etablerte distribusjonsleddene. Tiden vil vise om det var et godt valg.
Amazons lydbokselskap Audible er den raskest voksende kanalen for konsum av bøker i verden. De har et like enkelt system som musikktjenesten Distrokid har, hvor lydbøkene tilgjengeliggjøres umiddelbart på Audible, som er en medlemskapsbasert tjeneste.
I motsetning til strømmetjenester av musikk som for eksempel Spotify der man betaler hundre kroner måneden for å lytte til all musikken som er lastet opp der, har Audible et annet system. Som medlem kjøper du automatisk en «credit» per måned, og kan bruke den på en bok.  I noen perioder samler man credits, i andre kjøper man ekstra for å få tilgang til bøker. Alle bøkene du har kjøpt ligger i et eget bibliotek som er ditt.
De støtter dessverre ikke bøker på norsk, foreløpig.

 

Innkjøpsordningene

Norsk Kulturråd har flere innkjøpsordninger av bøker til skoler og bibliotek, innen både skjønnlitteratur og sakprosa.
Ved innkjøp av en bok innen sakprosa mottar forfatteren mellom 89 000 og 95 000 kroner, og forlaget mellom 130 000 og 217 000 kroner, avhengig av målform og trykkeproduksjonens kompleksitet. Hvis du er både forfatter og forlag, så er jo det en del penger.

Det er per i dag en overveiende tyngde av bøker publisert på etablerte forlag som blir tatt inn i innkjøpsordningen. Boldbooks arbeider intensivt for at navnet på forfatteren og forlaget skal skjules for fagutvalget, slik at de verken vet hvem som har skrevet eller hvem som har utgitt boken når den vurderes for innkjøp. Dette ville nok skapt store endringer i prosentandelen for innkjøp av egenpubliserte bøker, og er et sted der slaget står akkurat nå i norsk litteraturpolitikk.

Dette gjelder også for kulturmidlene til forfattere som skal gå til nye bøker. Jo flere forfattere som publiserer bøkene sine selv med bruk av ovenstående nevnte metoder, jo større vil presset på bokbransjen i Norge bli. Vi går mot et fritt marked. Det er uunngåelig, og det er rettferdig. Da må alle konkurrere på like vilkår i innkjøpsordningene. Det nytter ikke med fordeler basert på forlagets status eller forfatterens tidligere prestasjoner.
 

Markedsføring og salg

Først og fremst skal du selv markedsføre og selge boken din direkte til leseren. Hvis du verken kan eller liker dette kan du betale en ekstern konsulent for dette arbeidet. Det er like mange veier til boksalg som det finnes forfattere, og du skal bruke metodene som fungerer best for deg. Les eller lytt til boken Lev av talentene dine for å lære hvordan du bygger opp en leserskare til ditt forfatterskap.

Hvis du allerede er forfatter og har utgitt bøkene dine på et forlag som har solgt mellom 2000 og 100 000 bøker for deg, eller mer, er problemet at du ikke har navn og e-post adresse til alle som har kjøpt bøkene dine. Noen av dem har kanskje likt Facebook eller Instagram-siden din, men de fleste av dem aner du ikke hvordan du skal få tak i, annet enn gjennom store avisoppslag, anmeldelser og kostbar markedsføring. 

Som min Trinidadiske bestefar sa: "There is no use crying over spilt milk!"
Begynn akkurat nå med å samle inn epost adressen til leserne dine, og bruk fremgangsmåten i Lev av talentene dine til å sende spennende nyheter som gjør dem nysgjerrige på den neste boken din. 
 

Hva koster det å produsere en bok?

Jeg hadde én runde med redaktør og to runder med språkvask inklusive korrekturlesing på denne boken. Det kostet 20 000 kroner + mva. For en språkkunstner koster det nok mer, med flere redigeringsrunder. Design av omslaget til alle format inklusive bilder og .gif til alle plattformer på sosiale medier kostet 6000 kroner. Jeg produserer i tillegg innhold til nyhetsbrev og sosiale medier gratis på Canva. 

Et opplag på 3000 bøker fra Kina kostet 37 000 kroner.
3000 er et litt høyt førsteopplag for en debutant. Du kan begynne med 1000, og ligge foran og bestille et nytt opplag hvis du ser at det selger unna. Jeg ville ikke risikere å selge ut og så måtte bestille et nytt opplag fra et dyrere trykkeri på grunn av tidspress. Jeg valgte heller et litt større opplag til en lav kostnad. Om noen av bøkene ikke blir solgt, så er ikke det så farlig. Jeg har tjent langt mer enn om de hadde vært trykket i Europa allerede.
DistroKid koster 170 kroner per år for en artist, altså nesten ingenting. Pass på at du laster opp til Amazon og Itunes, men ikke til strømmetjenester som Apple Music og Spotify – med mindre du primært vil ha boken din ut til så mange som mulig i første omgang uten å tjene så mye på den. Strømming er dårlig business for en musiker eller forfatter. Du tjener nesten ingenting på det.

Denne utgivelsen kostet altså 68 000 kroner inklusive mva, pluss tiden jeg brukte på å skrive og redigere boken, i tillegg til alt det praktiske.
Det blir en kostnad på 25 kroner per trykte bok jeg selger. Da har jeg tatt ut 200 frieksemplarer. Eller, det betød at jeg skulle selge 418 bøker gjennom distribusjonskanalene eller 209 bøker direkte til leseren fra min nettbutikk, før produksjonen ble betalt. Resterende salg etter dette er ren inntekt frem til de 3000 bøkene er solgt. E-bok er en evigvarende og for forfatteren kostnadsfri bok, etter du har får E-pub formatet produsert.

Produksjon av lydboken kostet 11 500 kroner. Den er nettopp utgitt. Jeg skulle selge 91 lydbøker til 127 kroner på Itunes, før lydbokproduksjonen ble betalt og alle salg deretter ble ren inntekt.

Norsk forening for komponister og tekstforfattere betalte for produksjon av lydboken fordi den kan tjene deres medlemmer godt, så denne kostnaden er ikke reelt min. Takk til NOPA.
 

Lær å sette pris på prosessen
Alt dette kan virke overveldende den første gangen.
For meg å se er det to veier å gå: enten satser du mot å bli en forfatter forlagene ønsker å ta inn og som de vil jobbe hardt for at selger godt i det lange løp, ellers tar du 100% ansvar for hele prosessen i forfatterskapet ditt, og betaler eksterne fagfolk for enkelttjenester du trenger. På et forlag får du støtte og oppfølging underveis. Det er selvfølgelig mer krevende å stå helt alene, samt å skulle hente inn alle funksjoner og ta det fulle økonomiske ansvaret selv.
På forlaget skal du selge mange bøker før det begynner å likne en inntekt.
Med en royalty på 13% for en bok som selges for 350 kroner, skal du som forfatter selge  13 000 bøker for å ha en nogenlunde anstendig årslønn i ditt AS på 500 000 kroner + sosiale kostnader. Satsene stiger mot 20% for de som selger tusenvis av bøker, men likevel. Det forutsetter at du har brukt maksimum et år på boken, og at du har en ny bok klar for markedet hvert år.

Gjennomsnittssalget for debutanter ligger på 600 bøker.

Det kan være forlaget jobber hardt for deg og promoterer deg godt.
Jeg kjenner mange forfattere og illustratører som har mottatt et forskudd for boken sin, og deretter stort sett får knappenåler og peanøtter i royalties – altså ingenting som likner en inntekt de kan leve av.

Hvis du bygger deg opp fra bunnen av selv, må du regne med mye gratisarbeid i oppstarten. Etter hvert som systemene kommer på plass og du forstår hvordan det hele virker, kan du bruke mer tid på markedsføring og salg av boken din, og du har et system på plass for din neste bokutgivelse. 

I forlagsbransjen er en bok ferskvare.
Det betyr at de arbeider intensivt med promotering av boken din når den er ny. Hvis den slår godt an og selger, kan denne fasen vare lenger. Hvis den ikke umiddelbart selger, kommer det nye utgivelser etter din som forlaget fokuserer på. Hvis disse selger godt, havner din bok lenger bak i rekken. Selvfølgelig. De driver en business, og skal tjene penger.

Din bok er evigvarende når du utgir den selv.

Du kan velge perioder med stor innsats i markedsføringen, og så gi det en pause mens du arbeider med din neste bok. Så løfter du den opp igjen, finner nye publikumsgrupper og steder der du kan selge til dine lesere.
Kanskje endrer du omslaget, slår flere utgivelser sammen og selger dem i en samlet antologi? Kanskje utgir du den på nytt i en pakke på fem bøker sammen med andre forfattere som skriver i samme genre som deg, og selger det som en julegave?

Jeg ser i skrivende stund at noen av nettbokhandlerne har dumpet prisen på boken min fra 359 til 255 kroner. Det har jeg som forfatter ingen kontroll over. Dette velger de selv ut fra sin 40% rabattordning. Boken Lev av talentene dine er ferskvare i 5 år, og har derfor samme verdi i 5 år. Om 5 år oppdaterer jeg innholdet og gir den ut i ny utgave. De endringene som skjer i markedet, kan leseren i mellomtiden laste ned som oppdateringer fra websiden, og jeg er derfor ikke komfortabel med prisdumpingen. 
Derfor trekker jeg nå boken fra alle norske bokhandlere på nett, og satser i stedet 100 kroner per solgte bok for 350 på Facebook annonser. 5 boksalg per dag gir et annonsebudsjett på 500 kroner dagen på Facebook og Instagram for denne boken. Det får man ganske god profilering for, og når mange potensielle lesere.

Ser du fleksibiliteten i dette? 
Hvis du er romanforfatter skal du jo ikke endre innholdet, så hvorfor i all verden dumpes prisene etter bare ett år? 

Kanskje legger du ut en lydbok på Spotify i en periode og når mange nye lyttere den veien, og så trekker den igjen derfra og kun har lydboken til salgs når jungeltelegrafen har begynt å gå?
Book en høytlesings-turnè til bibliotekene, og selge boken din signert på stedet gjennom samme VIPPS-ordning som du har etablert i bokhandelen din. Da sitter du igjen med hele salgsbeløpet. 

Jeg har som sagt lagt lydboken min ut på Itunes og Amazom. Hvis det ikke fungerer, endrer jeg det bare og legger den ut i de norske kanalene. Jeg er også klar til å publisere den på Audible i det øyeblikket de er klare for det norske markedet.
Å eie ditt eget materiale gir en stor frihet til å sjonglere med de mulighetene som finnes, og endre når markedet tilsier at det er en god idè. Hvis du har utgitt boken din på et forlag, kan du ikke bare trekke den etter et par år fordi du ønsker å presentere den i et helt nytt format til leseren. 

Egenpublisering handler om å satse langsiktig.
Du skal bygge opp et solid nettverk av faste og nye lesere. Du skal finne nye markeds- og distribusjonskanaler, og nye måter å pakke inn og selge dine allerede utgitte bøker på. 

Dette er ditt livsverk. Du har kontrollen og eierskapet - livet ut.
Slik kan du leve av forfatterskapet ditt. 

Lykke til!

Strukturen og kanalene for hvordan du bygger opp din leserskare, samt mange andre tips til hvordan du lever av forfatterskapet ditt, finner du i boken Lev av talentene dine. 

Meld deg til nyhetsbrevet her og motta konkrete tips til hvordan du kan leve av talentene dine