Hvordan bli førstevalget som frilanser? DEL 2

aksjeselskap as billedkunstner danser enkeltpersonforetak forfatter frilanser gründer komponist kreativ entreprenør kunstner lev av talentene dine musiker scenekunstner selskapsform Mar 30, 2021

Korona-pandemien gjør det vanskelig for alle kunstnere og kreative entreprenører å få oppdrag. Det er lett å synke ned i Netflix og apati. Det du kan gjøre er å slipe knivene til pandemien en dag er over, og du skal ut og levere igjen.

Bruk tiden til å løfte alle de andre sidene ved arbeidet ditt, slik at du kommer ut som en 2.0 utgave av deg selv!

Her kommer kapittelet "Bli førstevalget som frilanser" fra boken LEV AV TALENTENE DINE som kunstner og kreativ entreprenør. 

Hør som PODCAST episode her:

 

Les del 1 av dette kapittelet her


Oppf
ølging og gjennomføring

Ta en telefon et par dager til en uke etter at du har sendt en skriftlig henvendelse og følg den opp. Inviter deg selv til et møte og forbered presentasjonen din godt. Du skal kunne pitche arbeidet ditt på to minutter og eventuelt fylle det ut til en fem minutters presentasjon. Resten av kontakten bør være en lyttende og god interaksjon. Du skal evne å svare grundig på alle spørsmål, presentere fyllstoff der det virker naturlig og lene deg tilbake og lytte godt når de forteller hva de har behov for. Kan du oppfylle behovene deres? Kan du bidra med en merverdi de selv ikke har oppdaget? Kan du levere innenfor tidsrammen de ber om?

Svar på alle henvendelser som kommer på SMS, på e-post, i Messenger, i WhatsApp og i sosiale medier.
Ta deg tid til å gi et kortfattet, men ordentlig, vennlig og profesjonelt svar på alle henvendelser innen 24 timer etter at du har mottatt dem, uansett hva du holder på med. Hvis du er opptatt med et arbeid og ikke kan svare, legg inn et autosvar: «Takk for henvendelsen. Jeg er opptatt med et prosjekt akkurat nå, men vil svare deg i løpet av et par dager. Jeg ønsker deg en god dag.»

Noen vil synes at dette er å ta i for mye, særlig hvis de kjenner oppdragsgiveren fra før. Det du imidlertid viser, er at du er profesjonell, vennlig og etterrettelig i møtet med oppdragsgiveren. Du viser også at de kan kontakte deg på kort varsel når det haster, og at du vil være der. Det er flere jeg har ønsket å samarbeide med i bedriftene mine som ikke har svart raskt nok på henvendelser, hvor jeg har måttet gå videre til den neste på listen. Det kan selvsagt være at de var opptatt med andre ting og ikke trengte dette oppdraget, men jeg ringer dem ikke igjen neste gang.

En profesjonell jobbutførelse begynner med det første svaret på en henvendelse utenfra og forsterkes av presentasjonen på Internett. Hvis en person ikke klarer å svare på en henvendelse, begynner man fort å lure på om vedkommende vil kunne levere høy kvalitet i alle ledd og til riktig tid.

 

Lever til avtalt tid

Har du sagt at du skal levere noe til torsdag klokken 16.00? Lever til rett tid!
Hvis noe så stort kommer i veien at det ikke lar seg gjøre, gi beskjed om forsinkelsen så snart du kan og fortell når du kan levere i stedet, og spør om det er mulig uten at det skaper problemer for oppdragsgiveren din. Jeg ville tatt en telefon i en slik situasjon, både for å forsikre meg om at det er greit for kunden, men også for å kunne høre om kunden faktisk mener det. Hvis det skaper et problem for kunden og du virkelig ikke rekker fristen, sjekk om du kan booke inn noen som kan levere oppdraget med samme høye kvalitetsnivå.      

Å love å levere noe og ikke holde det, er det samme som å kommunisere at du ikke er til å stole på. Oppdragsgivere og samarbeidspartnere blir usikre på deg. Du står ikke lenger øverst på listen neste gang. Lov derfor ikke mer enn det du vet at du kan holde.

Kom til avtalt tid og vær til stede med full oppmerksomhet
Flytende grenser rundt avtalt tid er normen mange steder i kunst- og kulturbransjen, og det akademiske kvarter er et utbredt fenomen i mange bransjer. Hvis fire personer skal møtes og du kommer femten minutter for sent, har de andre ventet på deg i 45 minutter til sammen. Å komme presis er å vise at du prioriterer møtet. 

Vær hundre prosent til stede i møtet.
Jeg har ikke tall på hvor mange møter og samtaler jeg har vært i hvor folk etter en stund trekker opp mobiltelefoner mens samtalene foregår. Handlingen sier helt enkelt: «Det som foregår på mobilen er viktigere enn dette møtet.» Det kan oppleves arrogant og avvisende, selv om det kanskje har blitt normalt fordi så mange gjør det. Det forteller uansett at personen er ute av stand til å holde fokus på prosjektet og dialogen vår i den korte stunden møtet varer og sannsynligvis ikke vil evne å levere med den grad av profesjonalitet prosjektet krever. 

Hvis kjæresten din kan komme til å føde når som helst eller faren din ligger dødssyk og du derfor må være tilgjengelig på mobilen, gi en kort beskjed ved begynnelsen av møtet om at du har en akuttsituasjon og muligens må sjekke telefonen. I alle andre situasjoner skal mobilen være satt i flymodus. Ditt fulle fokus skal være rettet mot møtet og menneskene der.

 

Jeg driver i dag en bedrift der faglig høyt nivå – både teknisk og i kunstnerisk utførelse – er en forutsetning for å få jobb, sammen med evnen til å få kontakt med og begeistre små barn. Ut over dette står og faller jobbmulighetene på om kunstneren er i stand til å holde avtaler.

De skal levere materiell, skisser til nye forestillinger, signerte kontrakter og faktura etter gjennomført arbeid. Alt til avtalt tid. Kunstnerne spiller mellom 50 og 200 forestillinger for oss hvert år i barnehager og kulturhus over hele Norge. Jeg må vite at de alltid leverer med høy kvalitet og presisjon. De må være ansvarlige og selvgående, fordi vi ofte kjører tre turneer parallelt. Jeg leder bedriften, men er også ofte ute og spiller, så de kan ikke alltid nå meg når det dukker opp uforutsette små kriser. Det betyr at de selv må kunne løse problemer som dukker opp underveis.

Kunstnerne må være fleksible og kompetente i kommunikasjon. De må evne å motta tilbakemeldinger og justere når noe går galt. De må være kreativt løsningsorienterte sammen med meg for å håndtere utfordringer som oppstår underveis. Vi må altså ha kunstnere med høy integritet på alle disse nivåene i stallen for at bedriften skal fungere på det nivået den gjør. Mange dyktige og talentfulle utøvere passerer dessverre ikke nåløyet. De kan være fantastisk dyktige rent faglig, men det hjelper ikke hvis de mangler disiplin og kapasitet på disse områdene. I dag har vi kun artister i staben som er en drøm å samarbeide med, og de får så mye arbeid de ønsker hos oss. Det gjør at jeg som leder kan fokusere på å løfte bedriften videre og skape enda flere jobbmuligheter for artistene.

 

Tenk som om det er du som leder prosjektet
Når du får jobb for en oppdragsgiver, har hun sannsynligvis tusen jern i ilden. Skaff deg oversikt langt ut over arbeidsoppgaven som er din, slik at du forstår helhetsbildet og kan tilby hjelp hvis det virker naturlig. Bruk din sosiale intelligens til å sanse hva det er behov for og hva som løfter alle i teamet du er booket inn til. Hvis du kan være en avlastning og en man kan snakke og diskutere med for å finne løsninger for andre i teamet, er sannsynligheten større for at du blir spurt neste gang hvis leveransen din ellers er god. 

Ta opp problemer på en positiv og konstruktiv måte
Misforståelser og uenigheter oppstår i alle bransjer og overalt der mennesker ferdes. Forskjellen mellom kreative arbeidsprosesser og arbeidsplasser med en mer lineær struktur på arbeidsoppgavene er at kreative prosesser er i konstant endring. Du må være langt mer dynamisk i kreative bransjer enn mange andre steder i arbeidslivet for å kunne samarbeide godt. Det kan være krevende i perioder.

Kom med forslag til gode løsninger i samme henvendelse. Det gjør det enkelt å løse opp i ting som oppdragsgiveren sannsynligvis ikke har sett. Hvis du begynner med anklager og tøff kritikk, oppnår du kun motstand. Det kan være at vedkommende løser problemet, men det kan sitte langt inne å spørre deg neste gang.

Hvis du blir behandlet dårlig eller støter på uredelig adferd, er det riktig å si fra på en ordentlig måte. Hvis det er en oversett utfordring, gir du oppdragsgiver muligheten til å løse den. Hvis det tåkelegges eller du ikke får ordentlige svar, kan det være at oppdragsgiveren kjenner til situasjonen, men prøver å dekke over den. Det kan også være at ønskene dine ikke kan innfris av grunner som ikke har med deg å gjøre.
Alle taper på at noen aksepterer dårlige vilkår, så si fra på en ordentlig måte. Takk nei hvis problemet ikke løses eller du ikke blir behandlet ordentlig etterpå.

 

Avslutt med stil

Når oppdraget er ferdig, regningen betalt og lysene slukket for denne gang, så avslutt med stil. Skriv et takkebrev. Send en bukett blomster. Lag en bildekollasj fra prosjektet i høy trykkekvalitet og send den med en takk. Send en låt du skrev ut fra inspirasjonen du fikk fra samarbeidet, eller kjøp en bok om et tema du vet oppdragsgiveren interesserer seg for. Gjør det genuint og ekte, på en måte som stemmer med den du er og med den de er. Ryktene går fort. Den som leverer som en drøm og er profesjonell, konstruktiv og positiv i samarbeidet, er det lett å booke inn neste gang.

 

Personlighetstyper

Livet har heldigvis utstyrt oss med forskjellig temperament og personlighetstyper. Da jeg startet min andre bedrift i 1998, delte jeg kontorfellesskap med en arkitekt. Hun utviklet en form for interiørarkitektur. Med stor innsikt i de psykologiske prosessene som foregikk mellom menneskene på oppdragsgiverens arbeidsplass, designet hun interiøret med farger, belysning, møbler og soner som optimaliserte samhandlingen mellom arbeidstakerne. Det var nyskapende den gang, og hun kalte det «prosessarkitektur». Det var et modig prosjekt som krevde et dynamisk innsalg for å gi arbeidsgiveren en forståelse av hva hun kunne levere.

Hennes måte å selge seg inn på, var stikk motsatt av min.
Hun gikk først ut til noen få kontakter og fortalte om arbeidet sitt. Så gjennomførte hun oppdragene som kom inn med et formidabelt høyt kvalitetsnivå. Sammen med prosjektleveransen ga hun så gode presentasjoner i møtene at ryktene begynte å gå. Hun lagde ikke brosjyrer, og drev minimalt med innsalg. Når hun var nesten ferdig med et prosjekt, ringte stort sett en ny oppdragsgiver. Noen ganger gikk det et par dager etter et fullført prosjekt før det neste kom. Da ble hun litt urolig, begynte å fokusere all oppmerksomhet inn mot tanken om at et nytt prosjekt måtte komme inn, mediterte på uroen som oppsto på grunn av usikkerheten og ventet på at telefonen skulle ringe. 

For meg var det ren magi.
Jeg arbeidet helt motsatt, og gjør det fremdeles. Først kreativt med idéskaping, så strukturelt med tidsplan, målskjema og gjennomføringsplan for prosjektene. Jeg gjennomfører etter planen og endrer kun underveis når det er nødvendig. Hvis telefonen ringer med tilbud om arbeid utenfra, har jeg sjelden plass i kalenderen. Den ble fylt opp for lenge siden. Hvis jeg skulle prøvd meg på hennes metode, hadde jeg blitt et nervevrak. Men jeg kjenner flere som arbeider på samme måte som henne. De har et nettsted og kanskje en Facebook-side hvor de poster litt i ny og ne, men stort sett kommer oppdragene utenfra. De leverer jobben med høy kvalitet og venter på neste invitasjon.

Her har jeg beskrevet to ytterpunkter.
Karakteren din og måten du er i verden på, kommer til å spille en stor rolle for deg som gründer. Det fine med denne boken er at du får vite om alle metodene jeg har brukt fra en personlighetstype som aldri venter på en henvendelse utenfra. Stort sett genererer jeg nesten alt arbeid selv. Du kan derfor bruke det du trenger og droppe resten!

(C) SONO Forlag, Sonia Loinsworth. 

Ja takk, vis meg hvordan jeg gjør det